Akumulatory Li-po czyli ogniwa litowo-polimerowe

Akumulatory Li-po stały się wiodącym ogniwem w modelarstwie w latach 2009-2011 wypierając ogniwa Ni-Mh wśród modelarzy średnio-zaawansowanych oraz zawodniczych. Choć początkowo drogie to jednak wyznaczyły nową jakość modelarstwa dzięki niesamowitej energii jaką potrafią oddać nie słabnąc przy tym w trakcie użytkowania.

To co wiąże się z użytkowanie akumulatorów litowo-polimerowych to :

  • ładowanie przy użyciu programów przeznaczonych do tego typu ogniw,
  • uważać aby nie przebić ogniw, dlatego dla modeli kołowych są umieszczane w Hard-Case,
  • nie rozładowywać poniżej 3,0 V na cele ponieważ to uszkodzi nieodwracalnie ogniwo,
  • dbać o to aby wszystkie cele miały zbliżone napięcie, czyli używać funkcji balansowania,
  • używać regulatorów z odcięciem dla Li-Po lub zewnętrznego Buzzera podłączanego do pakietu.

Trochę teorii na temat oznaczeń akumulatorów Li-po.

  • Cele Li-po mają napięcie 3,7 V z dla tego popularne akumulatory do modeli kołowych posiadają 7,4V oraz 11,1V
  • Po pełnym naładowaniu potrafią pokazać bez obciążenia 4,2V a przy rozładowaniu 3V
  • Oznaczenia 2S , 3S , 4S odpowiadają ilości cel co daje odpowiednio 7.4V, 11.1V,  14.8V
  • Zdarza się oznaczenie 2S2P można to czytać następująco:

             – 2S  dwie cele połączone szeregowo                                                                                                                                      ( 2 cele x 2500 mAh 3,7V  = 7,4V 2500mAh )

            – 2S2P dwie cele połączone szeregowo + oraz dwie równolegle
              ( 2 cele połączone równolegle 2500 mAh 3,7V = 5000 mAh 3,7V x 2 szeregowo  = 7,4V 5000mAh )  

 

Kolejnym tematem odróżniającym akumulatory Li-po od Ni-Mh jest magicznie pojęcie BALANSOWANA, jak zauważyłeś akumulator Li-po poza dwoma grubymi przewodami do zasilania posiada jeszcze małą wtyczkę z 3 lub więcej przewodami. Są to przewody z zakończenia poszczególnych cel dzięki którym możemy sprawdzić  napięcie na poszczególnej z nich i w razie potrzeby dzięki tej wtyczce możemy wyrównać napięcie na wszystkich celach o ile ładowarka posiada funkcję Balansowania.

Najczęściej spotyka się wtyczkę balansera JST-HX, lecz na rynku występuje kilka innych bardzo podobnych wtyczek, dlatego warto sprawdzić przed zakupem czy są zgodne z posiadanym złączem w ładowarce.