Gear Ratio

kwarce RC
Przełożenie – choć to ono decyduje o przyśpieszeniu i prędkości max. modelu, to jednak jaki przyniesie efekt zależne jest również od specyfiki toru i parametrów silnika a szczególnie jego mocy i momentu obrotowego.

Wracając do przełożeń, jest to ważna cecha wyróżniająca modele od zabawek, każdy producent przewidział od kilku do kilkunastu zębatek zarówno atakujących jak odbiorczych.

Trzeba jednoczenie pamiętać, że zmieniając silnik na mocniejszy ( posiadający mniejszą ilość zwoi ), powinniśmy zwiększyć przełożenie by uniknąć przegrzania czy nawet spalenia silnika.

Podobnie jest z modelami off-road, które poprzez większe koła i trudny teren potrzebują większego momentu obrotowego, można go uzyskać przez większe przełożenie. Dlatego rzadko spotyka się przełożenia dla modeli terenowych poniżej 8:1, gdy dla modeli typu on-road spotykamy poniżej 5:1.

Duże przełożenie (np. 15:1), prędkość max niska, ale duże przyśpieszenie.
Małe przełożenie (np. 3:1), prędkość max wysoka, ale przyśpieszenie małe.

Zmniejszając zębatkę atakującą ( ta umieszczona na silniku ), zwiększamy przełożenie a zarazem przyśpieszenie,  silnik działa pod mniejszym obciążeniem.

Zmniejszając zębatkę odbiorczą ( zębatka przy wałku lub pasku napędowym podwozia ), zmniejszamy przełożenie efektem czego model osiąga większą prędkość max.


Przełożenie można oczywiście obliczyć znając wewnętrzne przełożenie IR ( Internal Ratio ) . Całkowite przełożenia obliczamy ze wzoru FDR = PDR x IR 

FDR – Final Drive Ratio
PRD – spur / pinion ( należy podzielić zębatkę odbiorczą przez atakującą )
IR    – Internal Ratio (powinno być w instrukcji do modelu)

przykład model TT-01 Tamiya :
FDR = (zębatka odbiorcza 61/ zębatka atakująca 19= 3,21) x przełożenie wewnętrzne 2,6 = 8,35