Li-Po

Akumulator litowo-polimerowy - oznaczany jako LiPo rodzaj akumulatora do budowy którego wykorzystywane są  polimery przewodzące. W działaniu jest podobny do akumulatora litowo-jonowego. Ze względu na obecność polimerów nowa technologia umożliwia konstruowanie giętkich, bardzo cienkich i płaskich elastycznych ogniw (nawet o grubości milimetrowej). Ogniwa te są jednak nieodporne i łatwo je uszkodzić w wyniku niewielkiego nawet przeładowania, dlatego układy elektroniczne kontrolujące proces ładowania są bardzo złożone. Natomiast niewątpliwie jest to przyszłość, a modelach latających znaczny postęp z uwagi o ponad połowę mniejszą wagę.

Pakiety LiPo są często oznaczone : 2S1P, 3S1P oraz 2S2P, 3S2P. W przypadku takiego oznaczenia „S” to serial (szeregowo), a „P” to paralel (równolegle).

Przykład oznaczeń dla pakietów pakiet złożony z ogniw:  3,7 V i pojemność 1000mAh,

  • 2S1P – pakiet złożony z 2 połączonych szeregowo ogniw co daje baterię o napięciu 7,4V i pojemności 1000 mAh
  • 2S2P – pakiet złożony z 2 połączonych szeregowo ogniw oraz 2 równolegle co daje baterię o napięciu 7,4V i pojemności 2000 mAh.

Poza napięciem oraz pojemnością baterii dobrze jest, gdy jego producent poda nam maksymalny prąd rozładowywania, który oznaczony jest odpowiednio 10C, 15C, 20C…
- Jeżeli kupiliśmy baterie 1000 mAh i oznaczeniu 10C, to możemy wtedy podłączyć silnik, który będzie potrzebował maksymalnie 10A.
- Jeżeli oznaczenie 20C mamy przy baterii 2000 mAh, to maksymalny pobór wynosi 40 A.

UWAGA! Nie należy powyższych oznaczeń mylić z wartością 1C, która oznacza zalecane ładowanie baterii.