Moduł zębatek

MODUŁ ZĘBATEK – zębatki poza podziałem na odbiorcze i atakujące, różnią się ilością zębów oraz modułem. Nie wszystkie zębatki będą do siebie pasowały z uwagi na różną wielkość zębów, a dokładnie szerokość zęba u podstawy bądź jak kto woli rozstęp między zębami oraz ich wysokość.

- Tamiya   -0,4   -0,5   -0,6   -0,8 ( metryczne)
-  PITCH    32P, 48P, 64P

Choć w przypadku zębatek tamiya 0,4 oraz PITCH 64, różnice są na tyle małe, ze można je dopasować. Lecz w takiej konfiguracji mogą się szybciej zużywać bądź hałasować. Podobnie jest z 32 PITCH oraz modułem 0,8 Tamiya ( są to jednak modele w mniejszej skali albo spalinowe )

W wielu podwoziach można bez problemu zmieniać rodzaje zębatek z Tamiya na PITCH, ale jak zwykle są wyjątki i tak jest w przypadku np. TT-01, gdzie nie mamy takiej możliwości.

Różnica między 48 P a 64 P  ( większymi a mniejszymi zębami )

  • 48 są głośniejsze z powodu wiekszej powierzchni zębów
  • 48 większe zęby są bardziej wytrzymałe
  • 64 ma większy zakres przełożeń
  • 64 łatwiej wchodzą między zęby zabrudzenia i kamyki

różne moduły zębatek

 

Warto wspomnieć przy okazji zębatek, że w ostatnim czasie pojawiły się zębatki o innym otworze mocującym i choć najbardziej popularne są samochody RC 1/10 a co za tym idzie Shaft silnika ma 3 mm to coraz częściej spotyka si potężne silniki bezszczotkowe z trzpieniem mocującym o średnicy 5 mm . Natomiast w małych modelach 1/16 oraz 1/18 można spotkać zębatki z mniejszym otworem o średnicy 2,3 mm.