Opony on-road

opony RC
Opony  - Jednym z podstawowych elementów modelu jest dobór właściwych opon, odpowiadających za przyczepność.
Jeżeli źle dobierzesz opony nawet najlepszym modelem będziesz miał duże problemy utrzymać się w torze rywalizując z podstawowym modelem z prawidłowo dobranym ogumieniem.

1. W modelach wyścigowych on-road spotykamy następujące typy opon.

    • Slick – są stosowane na czystej równej powierzchni najczęściej na asfalcie i torze   dywanowym.

 

  • Bieżnikowane – trochę nierówne nawierzchnie np. asfalt pokryty kamykami albo wodą, ubita ziemia i inne nawierzchnie nie zawodnicze, jest to opona uniwersalna dobra do zabawy.
  • Rally block- są to opony przeznaczone na luźne nawierzchnie: szuter itp. używana przez zawodników  startujących w rajdach RC.
  • Pianka – koła z pianki spotykane na zawodach jeśli przepisy dopuszczają, wyjątkowo lekkie przeznaczone wyłącznie na tory zawodnicze, rzadko spotykane w Polsce, głównie na zawodach modeli 1/12 .

2. Jak już zdecydowałeś, jakiego typu opony będziesz używać, należy rozważyć inny czynnik. Miękkość opon, wybór jest zależny od podłoża a szczególnie temperatury toru. Twarde opony są najlepsze na wysokie temperatury. Wtedy gdy się nagrzeją, dobrze trzymają się gorącego asfaltu, miększe zalecam na zimne tory, ponieważ szybciej można je dogrzać.
 Szczerze przyznam, że pukałem się w głowę gdy po raz pierwszy słuchałem takich opowieści i mówiłem to przecież nie F1 i Kubica, dopóki nie poczułem jak znacznie zmienia to trakcję.
Jest kilka twardości opon oznaczonych najczęściej symbolem ” R” tego typu oznaczenie stosuje na przykład firma SOREX :  24R, 28R, 32R, 36R, 40R. Dla odmiany Firma Take-off stosuje nieco odmienną symbolikę  „CS” i na kołach na bocznym rancie mamy wytłoczone  CS27, CS32 …..

Generalną zasadą wszystkich producentów jest : im wyższa numeracja tym opona twardsza przeznaczona na podłoże o wyższej temperaturze. Choć Tamiya swoje opony wyścigowe dzieli na typ A ora B . Gdzie typ „A” jest zalecany do temp do 25 stopni C, a powyżej typ B.

Na koniec ważna sprawa : Koła należy przykleić klejem typu „Kropelka” do felgi w innym razie będą spadać pamiętaj by najpierw w środku umieścić wkładki